Irene Fenara

 

1IreneFenara_seilcielofugge.jpg
 

SE IL CIELO FUGGE

2016 site-specific video installation environment size Adiacenze, Bologna

 

Fragmentation of the external world and nature enter in the exhibition space, deconstructing the visual and spatial perception of the spectators. Everything becomes the opposite of everything: the distant comes near and the neighbor moves away; the below becomes the above and the above the below; the sky is land or sea; the rooms in the rooms turn and then return to the floor in a new horizontal perspective built by the artist through images and videos that establish a reversed dialogue between themselves and with the beholder. The coordinates of the represented geographers and those of the same space are confused and the points of reference are questioned in such a way as to create a sensation of tactile vertigo. The artist then overturns this vision by giving her own, while questioning the very idea of the representation of the world: what is really reversed, the structure, the photographs and the videos or ourselves we are looking at?

Parcellizzazioni del mondo esterno e della natura entrano nello spazio espositivo decostruendo la percezione visiva e spaziale degli spettatori. Tutto diventa il contrario di tutto: il lontano si avvicina e il vicino si allontana; il sotto diviene il sopra e il sopra il sotto; il cielo è terra o mare. Le coordinate delle geografie rap-presentate e quelle dello stesso spazio sono confuse e i punti diriferimento vengono messi in discussione in modo tale da creare una sensazione di vertigine tattile. Lo spazio espositivo viene presentato semivuoto e questa assenza accentua l’idea di straniamento. L’artista porta a pensare che il vuoto è un punto di quiete in cui tutto può accadere e in questosenso provoca un sentimento di angoscia e disorientamento similealla sensazio-ne di vertigine che si ha di fronte a cose nuove molto più grandi di noi come ad esempio il mare o le montagne. L’artista ribalta quindi questa visione dandone una propria e rimettendo in di-scussione l’idea stessa della rappresentazione del mondo: che cosa è realmente ribaltato, la struttura, le fotografie e ivideo o proprio noi stessi che guardiamo?

 
 
 
 
1IreneFenara_seilcielofugge.jpg
IreneFenara_seilcielofugge1RIDOTTA.jpg
2IreneFenara_seilcielofugge3.jpg
IreneFenara_seilcielofugge4RIDOTTA.jpg
IreneFenara_seilcielofugge5RIDOTTA.jpg
IreneFenara_seilcielofugge6RIDOTTA.jpg
IreneFenara_seilcielofugge7RIDOTTA.jpg