Irene Fenara

 

VARESEOKRID.jpg
 

SELF PORTRAIT FROM SURVEILLANCE CAMERA

2018 - ongoing photos from surveillance camera digital print on fine-art Hahnemühle paper
150x200 cm, 90x120 cm, 57x79 cm, 30x41 cm, 31x41 cm, 27x36 cm, 15x20 cm, 16x21 cm

 

Irene Fenara's interest in theories of visual culture and the need to appropriate the tools of contemporaneity, which determine our way of seeing, become an opportunity to practice observation and reflection on images. Using an instrument usually foreign to art, that of surveillance cameras that acquire images for the sole purpose of environmental control, with Self Portrait from Surveillance Camera Fenara relates power and vision. The work bears the traces of a movement, that of the artist who goes from the studio to the surveillance camera and then saves the image that portrays it before the continuous flow cancels it 24 hours later. The artist's gaze, turned towards the lens, becomes an act of resistance to impose his own identity on the controlled world, a reversed point of view that makes us reflect on the always reversible relationship between the observer and the one being observed.

L’interesse per le teorie di cultura visuale e la necessità di appropriarsi degli strumenti della contemporaneità, che determinano il nostro modo di vedere, diventano per Irene Fenara spunto per praticare l’osservazione e la riflessione sulle immagini. Utilizzando uno strumento solitamente estraneo all’arte, quello delle telecamere di sorveglianza che acquisiscono immagini al solo scopo di controllo ambientale, con Self Portrait from Surveillance Camera Fenara mette in relazione il potere e la visione. L'opera porta le tracce di un movimento, quello dell’artista che dallo studio si reca davanti alla telecamera di sorveglianza per poi salvare l’immagine che la ritrae prima che il flusso continuo la cancelli 24 ore dopo. Lo sguardo dell’artista, rivolto verso l’obiettivo, diventa un atto di resistenza per imporre la propria identità sul mondo controllato. E’ un punto di vista ribaltato che però ci fa riflettere sul rapporto sempre reversibile tra chi osserva e chi viene osservato.

 
installation view  That's IT! Sull'ultima generazione di artisti in Italia e a un metro e ottanta dal confine  MAMbo

installation view That's IT! Sull'ultima generazione di artisti in Italia e a un metro e ottanta dal confine MAMbo

 
Irene Fenara _Self Portrait from Surveillance Camera_ 2.jpg
FOSSAno ok RID.jpg
Irene Fenara _Self Portrait from Surveillance Camera_ 1.jpg
Irene Fenara _Self Portrait from Surveillance Camera_ 6.jpg
Irene Fenara _Self Portrait from Surveillance Camera_ 7.jpg
Irene Fenara _Self Portrait from Surveillance Camera_ 3.jpg
Irene Fenara _Self Portrait from Surveillance Camera_ 4.jpg
Comacchio RID.jpg